Eerste drie weken Indonesië - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Bram Bossche - WaarBenJij.nu Eerste drie weken Indonesië - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Bram Bossche - WaarBenJij.nu

Eerste drie weken Indonesië

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

26 Maart 2014 | Indonesië, Komodo

Hierbij een update van mijn 2-maandeijkse reis in Indonesië.


Heenreis:

Op dinsdag 4 maart ben ik vertrokken vanaf schiphol. Na 19 uur vliegen met tussenstops in Frankfurt en Singapore kwam ik aan in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. In Jakarta heb ik niet veel meer gezien dan de luchthaven en het hotel waar ik verbleef. De volgende dag vloog ik alweer meteen door naar Bali, de meest toeristische plek van Indonesië.

Bali:

In Bali heb ik een goedkope telefoon met SIM-kaart gekocht en anti-malariatabletten, die ik tot op heden nog niet gebruikt heb. Ik ben nog niet in gebieden geweest waar het aannemelijk is dat er malaria heerst. Verder heb ik twee dagen een scooter gehuurd en heel wat kilometers afgelegd (het verkeer is totale chaos trouwens), gezwommen in de zee, massages genomen en met een groep Duitsers uitgegaan in Kuta Beach, een uitgaansgebied dat vergelijkbaar is met Lloret de Mar, Chersonissos en Benidorm in het kwadraat. Ik vind het dan ook niet zo gek dat daar in het verleden een aantal bommen tot ontploffing zijn gebracht. Hoewel het een totale gekkenhuis is, heb ik er wel een prima avond/ nacht gehad, mede dankzij de gezellige Duitsers waarmee ik was.


Gili eilanden:

Na drie nachten en twee dagen Bali ben ik met de shuttle (toeristenbusje) en boot naar de Gili Islands gegaan, een kleine eilandengroep aan de noordwestelijke kant van het veel grotere eiland Lombok. In de week dat ik er geweest ben, heb ik onder andere twee duiken gemaakt. Duiken is de voornamelijkste reden geweest waarom ik naar Indonesië ben gegaan. Ik had alweer bijna twee jaar niet meer gedoken. Het duiken ging als vanouds. Hoewel beide duiken prima waren (roggen, haaien en schildpadden gezien), was ik nog niet overtuigd van het onderwaterleven in Indonesië. Meer ten oosten van Lombok bij de Komodo eilanden zou het duiken mooier zijn. Beter en mooier koraal en meer diversiteit qua vissen.


4-Daagse boottocht:

Na een week op de Gili eilanden te zijn geweest, heb ik een 4-daagse boottocht gemaakt met 15 andere backpackers naar Labuanbajo, een kleine havenplaats in het westen van het grote eiland Flores. De boot was niet comfortabel, maar vanwege de gezellige groep mensen en alle mooie natuurverschijnselen die ik heb gezien, was de tocht meer dan geslaagd. Tijdens de tocht heb ik onder andere vliegende vissen, een blauwe marlijn, een dolfijn, een barracuda, trompetvissen en een pijlstaartrog (!) uit het water zien springen, om over de zonsop -en ondergangen en maansopgangen op zee met uitzicht op de groene bergen van het vaste land nog maar te zwijgen. Heel mooi allemaal!


Onderwaterfoto's:

Tijdens mijn vorige reis in Centraal-Amerika werd helaas mijn onderwatercamera gestolen op het moment dat ik deze veelvuldig wilde gaan gebruiken. Ik heb toen geen nieuwe gekocht. Inmiddels heb ik dat wel gedaan en inmiddels heb ik ook al foto's onderwater gemaakt tijdens het snorkelen en duiken afgelopen week. Kan ik eindelijk laten zien wat ik zoal zie en beleef onder water. De foto's staan onder dit reisverslag. Ze zijn allen genomen bij het Nationale Marine Park van de Komodo eilanden.


Het verdere reisplan:

Mijn plan is om nog een aantal dagen in Labuanbajo te blijven (om te duiken) en vermoedelijk ga ik dan mijn reis vervolgen in Sulawesi. Of dat eerst zuidoost-Sulawesi (Wakatobi) wordt of meteen noordoost (Pulau Bunaken, Manado), daar ben ik nog niet over uit. Eerst uitzoeken hoe ik daar het beste kan komen. Boot (36 uur, 15 Euro) en vliegtuig of alleen het vliegtuig. Laatste optie zal het duurst zijn, maar waarschijnlijk ook het snelst. Directe vluchten zijn er waarschijnlijk niet. Als de vliegprijzen en -tijden mee vallen, zal ik voor het vliegen kiezen. Ik hou u op de hoogte! Ik heb nog 5,5 week te gaan...

De groeten en tot de volgende keer!



Uitleg foto's:

Foto 1 en 2: Uitzicht vanaf vliegtuig. Op de tweede foto kun je de grote vulkaan van Bali zien.

Foto 3 en 4: Gili eilanden.

Foto 5 t/m 7: 's Ochtends vroeg met de lokale boot naar het vaste land van Lombok om vanaf daar de 4-daagse boottocht te beginnen.

Foto 8 t/m 13: De 4-daagse boottocht. Op foto 10 zijn twee bootmetgezellen de rug van de Indonesische gids aan masseren/ kraken. De gids was een beetje maf en niet erg professioneel, hij was wel grappig en waarschijnlijk een enorme homo, die nog niet uit de kast was gekomen. Zal wel te maken hebben, dat het in Indonesië niet erg geaccepteerd wordt. Ongeveer 88% van de bevolking is Moslim. Foto 11 is de zonsondergang vanaf het toilet. Bij foto 12 en 13 hebben we gesnorkeld. Foto 15 t/m 20 heb ik daar gemaakt.

Foto 15 t/m 20: Foto's gemaakt tijdens het snorkelen. Eerste keer dat ik mijn camera heb uitgeprobeerd. De haai die je ziet is een kleine zwartpunthaai (black tip shark) en het is zeer uitzonderlijk dat deze haai gevaarlijk is voor mensen. Op foto 18 zwemt een groep groene visjes het koraal in om zichzelf te beschermen. Op foto 19 zie je dat de visjes zich hebben verscholen in het koraal. Op het moment dat ik weer weg zwem, komen de visjes er weer uit en blijven ze boven het koraal zwemmen, net zo lang tot er weer iets bedreigends langs komt. Grappig, he!

Foto 21 t/m 35: Foto's gemaakt tijdens het duiken. Op foto 30 is een wandelende zwart-roze zeeslak te zien.

Foto 36: Uitzicht vanaf het hotel waar ik op dit moment zit (Labuanbajo).

Panorama foto: Zonsondergang vanaf heuvel op een van de Gili eilanden (Gili Trawangan).

  • 26 Maart 2014 - 11:19

    Menno:

    Gaaf die onderwaterfoto's!! Maak je ook nog wat foto's van de vliegende vissen?

    Heb je je SMV broekje ook weer bij je?

    Enjoy! Gr. Menno

  • 26 Maart 2014 - 20:14

    Eriko Binnenweg:

    Hij wel hoor!

    Enjoy gozert!

  • 26 Maart 2014 - 22:45

    Laurens:

    Gaaf Bram! Fucking jaloers, jij zit daar heerlijk te ontspannen met heerlijk weer en hopelijk relaxte mensen en wij....

    Geniet ervan! !!

  • 27 Maart 2014 - 09:00

    Marc:

    Jij hebt ook maar een vervelend leven...
    Geniet er nog van!

  • 27 Maart 2014 - 10:08

    Krista:

    Ziet er goed uit, Bram! Ouwe haaienvangert. Veel plezier nog. x

  • 27 Maart 2014 - 17:18

    Martha:

    Die kleuren!! Zowel boven als onder water. Schitterend!!
    Houdt wel je aandacht bij je werk als je zo`n uitzicht hebt op het toilet.

    Geniet er maar van.

    groet Martha

  • 28 Maart 2014 - 17:51

    Marion:

    Zoals te verwachten: mooie foto's en een leuk verslag! Geniet er maar van!

  • 29 Maart 2014 - 13:29

    Sjoerd:

    Caroooooooluhuhuhus!

    Ziet er lekker uit zeg! Ik ben ook wel beniewd of je je SMV broekje nog bij je hebt, zoja, zou je dan evt. bij je volgende verslag daar een foto van willen plaatsen?

    Toevallig zat ik gisteren op een bankje in de stad alwaar ik in gesprek raakte met een oude Indonesische man, die mij in al zijn wijsheid wist te vertellen dat je geen eten aan de zijkant van de weg moest kopen! Doe er je voordeel mee zou ik zeggen! ;-)

    Geniet ervan!

    Xxx

  • 30 Maart 2014 - 19:51

    Mamarijke:

    Ha Bram, ziet er weer goed uit!!!! Hier is het weer ook niet verkeerd, doe mij volgend jaar ook zo'n reis....
    Geniet er maar van, zoen.

  • 05 April 2014 - 09:49

    Patrick:

    superleuk! kom je vanavond bbqen???

  • 09 April 2014 - 19:23

    Evelina Den Boef:

    Hoi Bram, beetje late reactie van mij. Sorry daarvoor.
    Prachtige foto's en volgens mij weer een fijne tijd voor jou.
    Groetjes en have fun ....

  • 14 April 2014 - 21:12

    Michael:

    Tijdens de tocht heb ik onder andere vliegende vissen, een blauwe marlijn, een dolfijn, een barracuda, trompetvissen en een pijlstaartrog (!) uit het water zien springen, om over de zonsop -en ondergangen en maansopgangen op zee met uitzicht op de groene bergen van het vaste land nog maar te zwijgen.

    Ter vergelijking: ik zag net een meeuw op mijn auto schijten!!!

    Eetsmakelijk, drink teveel en genietze daar!

  • 18 April 2014 - 14:04

    Sjoerd:

    Dat is nog altijd beter dan de meeuw niet gezien hebben terwijl hij schijt en het op je hoofd komt Michael! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Komodo

Bram

Tja, je hebt dagen dan gaat het goed, en je hebt dagen dan gaat het minder goed...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 73010

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Mei 2014

Indonesië

22 Januari 2011 - 11 Januari 2013

Midden- en Zuid-Amerika

22 Januari 2006 - 17 Mei 2006

Azië en Australië

Landen bezocht: