Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bram Bossche - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bram Bossche - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Bram Bossche

Blijf op de hoogte en volg Bram

19 Februari 2006 | Laos, Vientiane

Hoi allemaal!

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle leuke reacties. Dat doet me enorm goed! Top!

We zijn inmiddels ruim twee weken verder en er is natuurlijk weer een heleboel gebeurd. De vraag is alleen: waar was ik ook al weer gebeleven? Het laatste wat ik geschreven had, was dit: "Als het meezit ga ik morgen of overmorgen verder reizen naar Laos met de bus en boot (over de Mekong River) samen met een andere Nederlander."

Goed, 'morgen of overmorgen' is uiteindelijk 4 dagen later geworden (woensdag 08-02). Het zat dus 'niet' mee. Zondagavond (6 uur later hier) heb ik nog live Feyenoord kunnen kijken. Groot beeldscherm, 30 Graden, entrecote met een biertje erbij. Ja, ik denk echt wel aan jullie. Ongelooflijk trouwens, in Nederland is het nog moeilijker om het live te zien dan hier in Chiang Mai. De Thaien en Laossen zijn trouwens helemaal gek van Europees voetbal en vooral Engels voetbal.

Genoeg over voetbal gepraat. De laatste dagen in Chiang Mai heb ik versleten met Engelsen die ik tijdens de Trekking Tour ontmoet had en met meisjes die ik in Chiang Mai ontmoet heb. We zijn bijna elke avond wezen stappen. Erg gezellig allemaal. Met een Engelsman, Edward, heb ik nog een brommertje gehuurd (zie: foto). We wilden naar de waterval, maar we kwamen uiteindelijk bij een bloementuin (orchideeen) terecht. Op de foto kun je zien dat ik het erg leuk vond.

's Avonds kwam de Nederlander en Zandvoorter, Jarich, in Chiang Mai aan. Tijdens de Trekking Tour in de jungle was ik hem 'tussen neus en lippen door' tegengekomen. We hadden afgesproken om samen verder te reizen naar Laos. De dagen daarna zijn we eerst met de mini-bus naar de grens van Laos gereden, Chiang Khong.

Vervolgens zijn we met de boot door Laos naar Pak Beng gevaren. De boottrip duurde ongeveer 6 uur. De boot was minder comfortabel dan we gedacht hadden, maar desalniettemin hadden wij de beste zit/ ligplaatsen van de boot. Na eerst het dak opgeklommen te zijn (waar we al snel van af gedirigeerd werden, omdat het niet mocht), mochten we van de kapitein helemaal op het voorste puntje van de boot in de zon liggen (!). Helemaal voor niets was het niet. Want we moesten eerst onderhandelen. Na een stevige onderhandeling met de kaptitein kregen we uiteindelijk de beste plaatsen. Het heeft ons wel een zak chips, twee sigaretten, 8 bananen en 10 slokken whiskey gekost. Oh ja, we hebben tijdens een tussenstop ook nog meegeholpen om rijstzakken van de boot af te sjouwen. Maar dat hadden we er wel voor over.

Pak Beng was een verschrikkelijk dorpje, waar alle jongeren aan de Opium zitten of verkopen. We waren blij toen we de volgende ochtend de boot konden pakken naar Luang Prabang. De tweede tocht hebben we wel merendeels op het dak meegemaakt. We hadden een andere kapitein en was minder sympathiek dan de eerste.

In Luang Prabang zijn we 3 dagen gebleven. De tweede dag hebben we een mountainbike gehuurd en zijn we naar een waterval gefietst, 30 kilometer verderop. Iedereen lachtte ons uit om de 2 minuten als er weer een busje vol met toeristen langsreed. We leken zelf wel een waterval, zo erg waren we aan het zweten. 40 graden, onbewolkt. 2 kilometer voor de waterval kreeg ik een lekke band. Gelukkig kon ik met de fiets op mijn schouder op een brommertje van een plaatselijke bewoner naar de plaatselijke fietsenmaker gereden worden. Mijn schouder deed pijn daarna. Op een van foto's kun je zien, dat mijn fietsband wordt geplakt. Ik geloof dat ik zo'n 20 kleine gaatjes had. Ik denk dat de fietsenmaker een uur bezig is geweest om mijn band te plakken. Toen hij klaar was had ik nog maar een kwartier om de waterval te zien, voordat hij gesloten werd. Gelukkig heb ik de waterval kunnen zien en natuurlijk foto's gemaakt.

We hebben trouwens nog met Laossen gedanst op een groot Laosisch feest naast een Budha-tempel. We waren samen met nog een paar andere de enige westerlingen. We waren echt het middelpunt van het feest. Ontzettend gelachen. We zijn helemaal l(a)os gegaan.

De volgende dag zijn we met de lokale bus naar Vang Vieng gegaan. Vang Vieng is een klein dorpje tussen Luang Prabang en Vientiane. In Vang Vieng hebben we 'getubed'. Met de binnenband (=tube) van een vrachtwagenwiel over een riviertje gedobberd. Tijdens het 'tuben' konden we met touwen over het water slingeren om vervolgens vanaf een metertje of 5/ 6 in het water te plonsen. Voor (tijdens) en na het slingeren kon er de nodige bier gedronken worden bij de vele kleine barretjes aan de rivier. Helaas heb ik hier geen foto's van. Het was wel super kicke!

De volgende dag wilden we het weer gaan doen. Alleen Jarich was verkeerd in het water gevallen en had last van zijn schouder en ik kreeg de volgende dag diaree met koorts erbij. Het is nog steeds niet over, hoewel ik geen koorts meer heb.

Ik zit nu Vientiane. Eergisteren weer brommertjes gehuurd. We zijn naar de Vietnamese ambassade gegaan voor een visum. Maandag krijgen we (als het goed is) de visa en zullen we 's middags naar Hanoi vliegen. Hanoi ligt in het noorden van Vietnam. Ook waren we met de brommertjes naar het vliegveld gereden. We waren een beetje uit koers geraakt en toen brak de ketting van Jarich's brommertje. Op een van de foto's kun je zien dat het brommertje van Jarich door de plaatselijke bevolking wordt gemaakt. De kosten: 10.000 Kip (=1 dollar = 0,8 Euro) en twee bier.

Tot de volgende keer!

Bram

• 19 Februari 2006 - 10:27

Michel:

Leuk om al je avonturen te lezen; net de wizard of south-east asia...
    We denken trouwens ook aan jou hoor... (ook al hoeft dat niet aangezien jij je toch wel vermaakt...) veel plezier!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 19 Februari 2006 - 10:39

Victor:

Bram... klinkt als een topreisje. Vandaag de topper tegen Stokwijk kijken of we ook mooie berichten hebben voor jou vanmiddag

• 19 Februari 2006 - 10:52

Anouk Kruithof:

Ha Bram, zal even denken zijn, welk grietje is dat nu weer...dochter wim en lenny kruithof, wim oude maat van je vader, zus van tristan. vroegere vismaat marius.

zo.
    supergrappig je berichten te lezen en foto´s te zien, want ik ben net 2 weken terug van reizen door thailand, laos en cambodja en dit LAO tripje komt me niet geheel onbekend voor. bizarre verhaal is wel dat ik die bountainbike helse tocht van 30 km ook gemaakt heb en inderdaad, fietsen terug op het dak en een hoop uitgelach door andere toeristen die bijdehanter geweest waren door met een tuktuk te gaan.
    zal wel hollandse fiets drang geweest zijn van ons beiden. en TUBEN! super leuk, wij hebben het 2 dagen gedaan, maar haalde vaak het eind niet door de beerLAO in de buik, maar er was altijd wel weer een longtale boot die je voor wat kip thuis wilde brengen.

ga nog lekker genieten zou ik zeggen en vietnam, ben benieuwd...

Ga los en een groet, Anouk

• 19 Februari 2006 - 13:43

Gerben:

Bram, dat broekje dat je aanhebt op het dak van de boot, is dat niet eigendom van SMV?
    (niet dat ik er geen heb, maar toch...) veel plezier, maar ik geloof wel dat je dat hebt!
    kusje

• 19 Februari 2006 - 15:29

Ex Collegaatje:

Onwijs! ook die foto in die bloementuin.. 'k vind je echt stoer!
    Groetjes,
    Sabrina

• 19 Februari 2006 - 15:49

Kees & Marijke:

Ha die Bram, Wij zijn ook op de fiets naar.... de Kunsthal en lekker wat gegeten in Bazar, maar klinkt niet zo exotisch als dat verhaal van jou. Je zult ook wel zadelpijn hebben van al die "fietspaden" daar. Eet je daar vaak porc in red sauce (diarree)? doeiii

• 19 Februari 2006 - 15:57

Evelina:

Je amuseert je prima zo te zien. Mooie reis!
    Veel plezier nog.

groetjes
    Evelina

• 19 Februari 2006 - 16:08

Maren:

he bram mooie foto's zeg. ik krijg ook zo'n zin... maar krijg ook allemaal leuke ideeen voor de lustrumreis met mn club, dus blijf maar komen met al die mooie verhalen!! x

• 19 Februari 2006 - 21:14

Ben Senior:

Geweldig Bram, beetje laar, maar wiuj hebben last van een gecrashed PC, lekker belangrijk met zo'n reis, goede verdere reis

• 20 Februari 2006 - 02:29

Alberto:

Bram, de foto's zijn prachtig, ze lijken op een droom verhaal. Je bent bezig met iets dat de meeste van ons niet durven te doen...de wereld leren kennen, en onszelf...maaree...zodra mijn studieschuld afgelost is....:D...dan ben jij degene die opmerkingen gaat schrijven over MIJN foto's...ahaha...prachtig...ga zo door, jongen...oh ja...hoe zit het met de meisjes daar?? zijn ze knap of niet? :D..cya

• 20 Februari 2006 - 18:37

Robert:

Ha Bram, kijk je wel een beetje uit met die 'meisjes'. By-the-way leuke foto's. Veel plezier

Robert

• 21 Februari 2006 - 10:50

Kleine Marc:

Hey Bram,
    echt lauwe verhalen allemaal. Ook die foto's zijn lachen. Helaas hebben we de topper tegen Stolwijk niet winnend kunnen afsluiten, 2-2 namelijk en genaaid voor vaderland!
    Zie je volgende verhaal wel weer verschijnen.
    Laters

de mazzel

• 21 Februari 2006 - 17:14

Josef:

Heeee porno!!!
    Neem zo'n taise schone voor me mee!!

• 21 Februari 2006 - 19:14

Gyzlene:

Hoi Bram!

Leuk je verhaal en de foto's ik volg je ook nog en samen met mijn tante!!!

Ik had het nog tegen Bert gezegd dat je de wereld aan het verkennen was!! Haha! Hij keek er wel van op! Steek dat maar in je zak!

Veel plezier verder en tot de volgende bericht!

Gyz

• 22 Februari 2006 - 11:38

Coert&Martine:

He Bosse, hier je brada, heb je al een lekkere puppy gegeten? of een malse bulldog? Laat me even weten of het lekker is, voor een suggestie op de kaart. Vond je foto 'hangend aan de bus' erg leuk, net echt (gaat erg hard, kijk dat haar)Goede reis verder!

ps: Het duo-penotti gehalte tussen jou en jarich is nog erg hoog.. ;)

• 24 Februari 2006 - 10:37

Lieneke:

Hoi Bram
    Leuk om op deze manier je reis te volgen. Pas goed op jezelf. groetjes

• 25 Februari 2006 - 11:38

Peet:

hey brammetje
    mooie fotos
    zo te horen vermaak je je wel
    veel bter dan hier iig
    veel plezier nog
    later

• 26 Februari 2006 - 11:04

P:

He Bram man weer leuke foto's en een gezellig lang verhaal. Maar even een belangrijke vraag, alles is goedkoop drank eten reparaties aan jullie kapotte shit maar hoe zit het met de vrouwen wat kosten die. Hoeveel kip kost een kip orientaal???. Ik ben gister terug gekomen uit Oostenrijk en het was weer top, en ik hoef gelukkig niet lang in Nederland te blijven want over 3 en halve week gaan we weer, helaas zonder onze Bram mag hij in vrede genieten van zijn rijke leven. Misschien gaan we de volgende keer wel met zijn alle naar Thailand in plaats van Oostenrijk, het is in Thailand tenminsten betaalbaar als we iets slopen!!

• 26 Februari 2006 - 11:58

Je Peetoom:

Bram,
    Fantastische ervaring! Hou het gezond.
    Ik naar mijn radiootje luisteren naar Feijenoord en jij live kijken!
    Je vriendje zoekt het graag hoger op?
    Prima fotogalerij!
    Hou je haaks.
    Carol

• 27 Februari 2006 - 18:50

Gemma:

He, Bram wat een geinig verslag en leuke foto's. Ben benieuwd wat jij later je kleinkinderen zal vertellen, want uiteindelijk kan je er alle kanten mee op..... ook de goeie. Goede reis en kijk uit met enge ziektes ( bultjes enzo...)Liefs Gem

• 27 Februari 2006 - 19:00

Martha:

wat een avontuur!
    Lol en schoonheid wisselen elkaar leuk af.
    Betalen met kippen? Kijk maar uit dat je de vogelpest niet krijgt.

• 02 Maart 2006 - 14:16

Guani:

Ha Bram!

Leuk om je verhaaltjes te lezen en zeker om ook je foto's te zien. Ja! komt mij allemaal wel bekend voor! ha, ha!

Was leuk je twee maal tegen te zijn gekomen onderweg naar Saigon waar ik net ben aangekomen! het was een lange trip in de bus maar goed heb nu 2en halve dag om hier rond te toeven. Morgen denk om de mekong delta te gaan bekijken. We zullen zien.
    Misschien zien we elkaar nog anders tot schrijfs!!! Groeten Guani!!!

• 02 Maart 2006 - 19:22

Soesi:

He Brm, echt te ge ie waterval! ik zioe dat je geniet en je avonturen zijn wel leuk. JaMMER VAN DAT MOUNTENBIKEN WEL MAAR JA VERGELEKEN MET DE RIVIER TOCHT EN HET GEWELDIGE UITZICHT IS DAT NIETS. EN ERG AAARDIG DAT JE OOK AAN ONS DENKT IN DE KOUDE SNEEUW....GRRR! NOU LEUK DAT JE JE IN IEDER GEVAL VERMAAKT! ZET 'M OP EN IK HOOR GRAAG WEER VAN JE !

• 09 Maart 2006 - 21:41

Paul:

Bram, nog veel plezier. Hopelijk is je stoelgang wat stabieler geworden. Heb je al sprinkhanen gegeten? Destijds kregen we die als specialiteit aangeboden. Knarste erg in de mond. En die hoed staat je goed.
    Groet, je oom